We are in water country

8 mei 2013 - Blind River, Canada

Vanuit Escanaba, Michigan zijn we over het zogenaamde Upper Peninsula (boven-schiereiland) van Michigan richting St Ignace gereden. De route was prachtig langs de noordkust van Lake Michigan. In tegenstelling tot Duluth aan Lake Superior met zijn kiezelstrand was er hier wel veel zandstrand te zien.

De verbinding van het Upper Peninsula met het "vasteland" Michigan wordt gemaakt met de Mackinac Bridge. Deze brug ook terug te vinden op de foto's is tevens de virtuele scheidingslijn tussen Lake Michigan en Lake Huron. Ja! Weer een nieuw meer. We zijn naar een landtong in St Ignace gereden om daar goed van het uitzicht te kunnen genieten. Op de landtong staan allemaal super grote huizen met uiteraard allemaal uitzicht op Lake Huron, want het plaatsje ligt aan de oostkant van de brug, geografisch gezien.

We zijn ook het verkeersbord tegen gekomen dat aangaf dat we het einde van de U.S. Route 2 hadden bereikt. Dit betreft dan wel het westelijke deel van de route, want in de staat Vermont is dezelfde U.S. 2 weer aanwezig tot aan de grens met Canada in Houlton. We gaan de U.S. Route 2 weer volgen tot aan Newport, Maine, maar dit volgt over ongeveer een week.

Nu eerst verder met Michigan. We zijn vanuit St. Ignace via de Interstate 75 naar Saint Ste Marie gereden in Canada! We hebben een, voor ons, nieuw land aangedaan. De grensovergang bestaat uit een tolloket, een brug en de douane. Ik had op Google Maps al eens ingezoomed op deze plekken langs de grens en haast overal zag je een lange rij auto's. Dus we hadden ons voorbereid op een lange wachttijd. Maar eigenlijk alleen richting de US stond een lange rij. Wij konden direct doorrijden en bij de douane waren we binnen 30 seconden weer weg. Kortom, easy peasy.

In Canada rijden was het wel weer even wennen aan de meters, nadat ik aardig gewend was in mijlen, feet en inches te denken. Het heeft ook wel zijn voordelen want je lijkt sneller bij je bestemming aan te komen.

De route in Canada was erg mooi. Ik dacht dat het een wat vlakker gedeelte van Canada zou zijn, maar niets is minder waar. Mooie rotsformaties en heuvels. Daarnaast werden de loofbomen hier toch wel al groen. Onze bestemming vandaag was Blind River, Ontario. Dit is een klein plaatsje dat voor een groot gedeelte wordt omringd door water. Enerzijds, North Channel, dat een deel is van Lake Huron en anderzijds de Blind River en een meer waar de rivier in- en uitstroomt. Het motel waar we verblijven ligt langs de overlaat in de rivier en aan Lake Huron. Super mooie locatie dus!

Dit was het weer voor nu. Morgen Parry Sound!

1. Adrienne vd Ham:
    9 mei 2013
    hey Paul en Renske
    weer genoten van jullie reisverslag. je ziet zoveel mooie dingen dat je het bijna niet kunt verwoorden hoe mooi iets is wat je ziet.
    dat hadden wij in Noorwegen.
    Vandaag toch naar Dordt geweest. achtertuin met de hogedruk gedaan. het 1ste stuk is al klaar. dat knapte erg op.
    morgenavond gaan we weer en blijven logeren in hotel Godetia.
    voorzien van heel veel apparatuur waarvan overal uitleg klaarligt wat erg makkelijk werkt. bedankt meiske.
    onze laptop krijg ik niet op internet. ook niet met behulp van Erik.
    dus dat zien we later wel weer. Tablet ging gelijk.dus gebruikte ik die maar.
    Veel plezier op weg naar de Niagara falls. specta denk ik.
    dikke knuffel
    Peet en Adriënne
  2. Marie-Louise:
    13 mei 2013
    Tjongejonge...wat 'n water allemaal...ik moet er niet aan denken met mijn waterfobie haha...ik zou daar of knettergek worden of in 1 keer van m'n fobie genezen zijn haha!
    Maar het lijkt me wel machtig mooi om zo van Amerika Canada weer binnen te gaan...geweldig!
    Ontario...dan kom je in de buurt waar tante Conny gewoond heeft! Jammer dat ze niet meer leeft...ze zou het geweldig gevonden hebben om jullie te zien! xxxxx