Recollet Falls

9 mei 2013 - Parry Sound, Canada

Vorige nacht helaas geen Aurora Borealis. Er hing een lichte nevel dus alleen de meest heldere sterren waren zichtbaar. Dus dan maar naar bed en lekker uitslapen, want de rit voor vandaag was niet heel lang.

De rit naar Parry Sound, onze stop voor vandaag, was wederom fantastisch. Het landschap is hetzelfde als van gisteren, dus simpelweg prachtig. Om elke bocht zie je weer een nieuw uitzicht dat zo van een postkaart lijkt te komen. Grote rotspartijen en veel bossen. De loofbomen worden met de dag groener. Is ook niet gek met temperaturen van boven de 20 graden. Wat hier zo mooi is, is dat er naast het verse groen ook bomen staan die roodachtige bladeren en knoppen dragen. De kleuren steken prachtig tegen elkaar aan. Ik (Renske) moet in dit gebied telkens denken aan een liedje wat ik ooit op de basisschool heb geleerd (Land of the silver birch, home of the beaver, where still the mighty moose wanders at will, blue lakes and rocky shores, I will return once more).

We kwamen tijdens de rit over een brug met een fenomenaal uitzicht. Gelukkig lag er een rustplaats vlak daarna. Rustplaatsen zijn trouwens extreem zeldzaam in Canada. Waar je in de VS en met name in Washington, Idaho en Montana haast elke mile een turnout hebt moet je in Canada echt gaan zoeken en de verkeersborden scherp in de gaten houden. Op de rustplaats hebben we even de benen gestrekt en we dachten dat we tot aan het water konden komen daar. Dit was echter niet helemaal het geval. Wel zagen we een hiking trail van 1.5 km lang die naar de Recollet falls liep. Aan het begin stond er een waarschuwingsbord dat de trail door een van de laatste habitats van de Amerikaanse ratelslang liep. De trail liep over een smal "pad" dat bezaaid lag met stenen en wortels van bomen. Er waren ook veel hoogteverschillen waardoor het niet de meest makkelijke tocht was en het af en toe zoeken was naar de beste weg naar boven of beneden. Het pad loopt door een prachtig gebied en op gegeven moment schrok ik me de tering. Naast mijn voeten op ongeveer een halve meter was er flink wat geritsel. Ratelslang? Nee, maar wel een schattige eekhoorn die op zijn gemak verder ging met dennenappels leeg eten. Hij rende pas weg op het moment dat er een andere eekhoorn begon te schreeuwen. Ja, hij kon een behoorlijke keel opzetten. Vervolgens gingen ze er met z'n tweeen vandoor, weliswaar de een achter de ander aan. We zijn vervolgens nog verder gelopen tot aan de watervallen. Wat was dit prachtig. De enige twee tekenen van menselijk leven was het informatiebord over de watervallen zelf en de blikjes drinken die mensen hadden achtergelaten. Er was geen verkeer meer te horen, alleen vogels en het gebrul van de waterval. Ondanks dat hij niet zo hoog was, was het niet minder indrukwekkend. Het water ging met een zeer hoge snelheid van de rotsen af. Op de terugweg door de bossen naar de auto hoorden we op de plek waar we de eekhoorn hadden gezien weer hetzelfde geluid van de waarschijnlijk andere eekhoorn, maar helaas lieten ze zich niet nog een keer zien. Wel kwamen we 5 andere mensen tegen. 3 kinderen en 2 volwassenen die toevallig ook Nederlanders waren. Ben je al op een afgelegen weg richting Parry Sound, en al helemaal op een afgelegen rustplaats naar een nog meer afgelegen hiking trail, zie je daar Nederlanders!!

Vervolgens zijn we verder gereden naar onze eindbestemming voor vandaag: Parry Sound. Het is een plaatsje wederom aan Lake Huron met zo'n 6500 inwoners. Het ligt niet direct aan het grote meer, maar is daarmee verbonden via meerdere baaien. We hebben voor het eten een rondje gelopen over de kade en langs de baaien. Dit heeft nog wat mooie plaatjes opgeleverd. Daarna naar Don Cherry's Sports Grill om lekker te eten. De biertjes smaakte ook goed en dus vond Renske het een goed idee om een Pitcher (voor de leken, een grote karaf) vol met bier te bestellen.

Nu deze blog schrijven en een motel zoeken voor morgen. Owen Sound staat op de planning maar we zitten te denken, omdat deze rit het kortst is van de hele trip, om een andere bestemming te kiezen. Een dichter richting Niagara Falls, dat onze bestemming is voor zaterdag.

Cheers!!!

1. Marie-Louise:
    21 mei 2013
    Maar goed dat het eekhoorntjes waren anders was het slecht afgelopen met jullie wandelingetje! Wel weer 'n prachtige waterval gezien en dan die rust...heerlijk...onbetaalbaar!! Geniet nog maar lekker van al dat mooi's! x