Hello Montana!

2 mei 2013 - Columbia Falls, Montana, Verenigde Staten

Vanochtend zijn we na een relaxed ontbijt in het restaurant bij het hotel vertrokken richting de volgende overnachtingsplaats: een motel nabij Columbia Falls, Montana. Hoewel de dag wat bewolkt begon trok het al gauw op en werd het prachtig weer.

Onderweg hebben we weer prachtige plaatjes gezien. Het landschap blijft veranderen. Niet alleen het soort landschap verandert, we zien nu tussen de heuvels door ook veel weides, maar ook de begroeing. Met name de bomen zijn anders.

We zijn echt in het land van de roofvogels. Je ziet ze overal overvliegen, en ze staan overal afgebeeld. Daarnaast komt ook hier groot wild voor: herten, elanden, poema's en beren. Op de rustplaats hing een bord met informatie over wat te doen als je wordt aangevallen door een beer. In het geval van een zwarte beer moet je blijkbaar terug vechten (use everything in your power: your fists, bearspray, sticks, stones, etc.). Als je wordt aangevallen door een Grizzly is de enige kans die ze je geven om voor dood te spelen (lay down on your stomach, with your hands covering your neck, secure yourself with your elbows and tows and wait for the bear to leave the area). Oftewel, je kan beter maar geen Grizzly tegenkomen! Gelukkig hebben we er geen gezien. We zijn wel letterlijk over een eekhoorntje heengereden, maar gelukkig had hij zich precies onder de auto stilgehouden en liep hij weer verder toen we voorbij waren.

Om even een rustpauze in te lassen zijn we even gestopt bij een meer; Loon Lake heet het. De weg loopt langs het meer op zo'n 30 m boven het waterniveau. We hebben de auto stilgezet in een zogenaamde turnout en zijn naar beneden gelopen richting het meer. Het geluid van de weg was daar haast niet meer te horen en dan is het echt mooi stil.

We zijn vandaag voor de tweede keer een staatsgrens over gegaan, van Idaho naar Montana. Bij deze grensovergang zijn we ook de eerste tijdszonegrens overgegaan, en was het ineens een uur later. We zijn nu dus weer een uurtje dichter bij Nederland. Tot aan Boston gaan we dit nog twee keer meemaken.

Toen we Kalispell naderden kwamen de bergen van het Glacier National Park in zicht. Op een gegeven moment waren er overal aan de horizon besneeuwde bergtoppen. Een prachtig gezicht. Omdat dit volledige uitzicht met geen mogelijkheid op een foto is vast te leggen hebben we maar een kort filmpje gemaakt waarin je enigszins een beeld krijgt van de doorlopende 'omarming' van de bergen.

We hadden gepland om vandaag naar de Montana Vortex House of Mysteries te gaan, maar toen we eenmaal ingeschecked waren en nog een late lunch hadden gehaald, was het bijna sluitingstijd. Dus hebben we besloten om dit morgenochtend als eerste te doen (het ligt toch mooi op de route) en hebben we nu een lekker relaxte avond.

1. Marcia:
    3 mei 2013
    Leuk, om al die verhalen zo te lezen. Jullie hebben al veel gezien in een week tijd. Mooie plaatjes ook.
    Geniet er nog maar lekker van!!!

Gisteren Chantal ingewerkt, ging erg goed. Super-collega :-)

GENIETZE!!

Groetjes, je collega Marcia
  2. Wandelstiertjes Jan & Anneke:
    Hallo Paul & Renske,

Zo te zien gaat het allemaal goed bij jullie.
    Bij ons hier ook. Wij zijn de rugzak aan het pakken en hebben ook veel zin in onze wandeling. Ook daar zullen we jullie wel kunnen volgen.
    Nog veel vakantieplezier en tot een volgende keer.

Groetjes ome Jan & tante Anneke.
  3. Anita van Oosten:
    3 mei 2013
    Hoi Paul en Renske. Ik heb deze site van je vader gehad dus wij kijken stiekem met jullie lange reis mee.
    Doe voorzichtig en nog veel plezier. Prachtig allemaal.
    Groetjes van de buren Anita en Dick
  4. Marie-Louise:
    4 mei 2013
    Hoi hoi,
    Nou...als ik zo'n bordje had gezien met instructies erop...wat te doen als je door 'n beer wordt aangevallen...had ik al rechtsomkeer gemaakt haha...maar ik ben dan ook 'n watje hihi! En het is maar goed dat jullie dat niet gedaan hebben...anders hadden jullie veel moois gemist!!
    Blijf wel voorzichtig!
    x tante Marie-Louise