Onto the Great Plains!

3 mei 2013 - Havre, Montana, Verenigde Staten

Gisteren hadden we gepland om naar de Montana Vortex te gaan. Echter was het na de check-in en burger bij A&W al 4:40 en de Vortex zou om 5 uur sluiten. We besloten maar om het uit te stellen naar de volgende dag, vandaag dus. We kwamen aan voordat het open was. 10 uur ging de deur open en wij naar binnen. De Montana Vortex is een werveling in het magnetisch veld van de aarde. Hier gebeuren schijnbaar rare dingen. Bomen groeien in bochten in de richting van de werveling, zwaartekracht wordt verbogen en mensen lijken te krimpen en groeien afhankelijk van waar ze staan in de vortex. Dit laatste hebben we zelfs op foto vast kunnen leggen. Deze attractie was erg leuk en zeker een aanrader voor diegenen die nog eens door Columbia Falls, Montana gaan reizen.

Het weer was vandaag niet het beste wat we konden wensen. Het heeft veel geregend. Maar regen zorgt toch ook weer voor een ander zicht in de natuur. Het beeld is anders en tussen de bergen hangen mooie flarden wolken. Naast de Vortex wilden we ook Lake McDonald bezoeken. Dit ligt in Glacier National Park. Om een National Park te kunnen betreden moet je entree betalen. Dit was ook zo bij Mount Rainier National Park. Maar hier was de entree meteen voor 7 dagen terwijl we nog geen mile het park in zouden gaan. Daarnaast was een groot deel van de mooiste weg in het park nog afgesloten omdat ze nog aan het sneeuwschuiven waren. Andere reizigers die achter ons reden wilde deze weg nemen op hun weg naar Calgary. Zij waren het er toch ook wel over eens dat de 25 dollar voor een doortocht vrij veel was en nadat ik ze had verteld dat de weg is afgesloten was het helemaal duidelijk. Allebei zijn we omgedraaid en op de U.S. 2 verder gereden die toch ook wel erg Scenic is.

Een stukje verder tussen de bergen lag er steeds meer sneeuw, zie de foto's. Het komt onderhand nog tot mijn knieen.

We hebben de Glaciers acher ons gelaten om vervolgens de Great Plains op te rijden. In Browning hebben we een museum bezocht over Plains Indians, dit was op aanraden van de eigenaar van de Montana Vortex. Dit was best leuk om te zien. Vervolgens verder gereden richting onze overnachtingsplaats Havre. Havre is een plaatsje dat aan de rand van een "bergketen" de Bearpaw mountains ligt. We zijn om half 6 aangekomen, ingechecked en gelijk naar Murphy's pub gegaan voor een biertje en wat te eten.

Nu zijn we weer terug op de kamer en zitten we een van onze favoriete films te kijken: Iron Man. Misschien maar eens kijken of we binnenkort hier deel 3 kunnen kijken!

Morgen weer een nieuwe staat: North Dakota!